“De rode nummerplaat GLAA 001, met de L van landbouw, voor
landbouwtractoren treedt in werking op 1 juni 2013. De eerste zal begin volgende
maand afgeleverd worden.”
Dat verklaarde staatssecretaris voor Mobiliteit
Melchior Wathelet vorige week in de Kamer-commissie verkeer. De nieuwe
nummerplaat maakt het mogelijk de tractoren die ingezet worden in de
transportsector, te onderscheiden van tractoren van land- en tuinbouwbedrijven,
die onder soepeler regelgeving vallen.
Voertuigen uit de land- en
tuinbouw mogen bijvoorbeeld met niet-belaste rode diesel rijden, vallen niet
onder de regelgeving inzake rij- en rusttijden, en zijn niet onderworpen aan de
tijdelijke technische keuring. In de transportsector zorgt dit in bepaalde
gevallen voor oneerlijke concurrentie tussen bedrijven die vrachtwagens
inzetten, en bedrijven die voor hetzelfde werk landbouwvoertuigen gebruiken.
Rode nummerplaat
Vanaf juni wordt een nieuwe rode nummerplaat ingevoerd voor de landbouw- en
bosbouwtractoren die met rode diesel mogen rijden en dus geen accijnzen hoeven
te betalen. Zij hebben daarvoor de toelating nodig van de FOD FinanciĆ«n. “De
gebruikers van landbouwtractoren die niet kunnen genieten van die uitzondering
op het betalen van accijnzen, zoals de aannemers van openbare werken, zullen hun
tractoren moeten inschrijven met een gewone nummerplaat die gelinkt is aan het
gebruik van witte diesel en in principe aan alle andere verplichtingen inzake
mobiliteit, zoals het rijbewijs C, ladingszekeringen, vergunning voor vervoer
voor rekening van derden, enzovoort”, aldus Wathelet.
Bijkomende activiteiten
“Daarenboven zullen de begunstigden van een toelating door FinanciĆ«n, mits
een verklaring van bijkomende activiteiten, ook indien het gaat om andere dan
landbouwactiviteiten, met de rode nummerplaat en rode diesel mogen blijven
rijden. Dit vermijdt administratieve lasten bij het verwisselen van de
nummerplaat indien van activiteit wordt veranderd, wat ook op een bepaald moment
werd voorzien. Zo wordt ook de noodzaak vermeden te beschikken over twee
gescheiden brandstoftanks, mits ze de accijnzen aan het volledig tarief betalen,
aan 430 euro per duizend liter, a rato van de gerealiseerde activiteiten.”
Volgens Wathelet kunnen de transportsector en de landbouwsector zich vinden in
de nieuwe regeling. Hij gaf wel aan dat er als gevolg van de nieuwe
verplichtingen voor de accijnzen op diesel nog bijkomende maatregelen nodig
zijn. Die zouden tegen eind dit jaar van kracht moeten worden.