Van alle motorvoertuigen die in ons land rondrijden is 14% niet
gekeurd en 1% niet verzekerd. Voor staatssecretaris voor Mobiliteit Melchior
Wathelet is de efficiënte opsporing van die voertuigen een prioriteit. Daarom
werkte hij een actieplan uit. Een koppeling van databanken moet het voor politie
en douane makkelijker maken om overtreders op te sporen via ANPR-camera’s. Omdat
sommige mensen de verzekerings- en keuringsplicht uit onwetendheid niet naleven,
zal het Belgisch Instituut voor de Verkeersveiligheid (BIVV) een
sensibiliseringscampagne opzetten.
Naar schatting 80.000 tot 100.000 motorvoertuigen in België (1 tot 1,5% van het totaal) rijden onverzekerd rond. Het Gemeenschappelijk Waarborgfonds betaalt jaarlijks 20 miljoen euro uit voor de vergoeding van slachtoffers van een ongeval dat begaan is door iemand die niet verzekerd is. 15% van dit bedrag wordt verhaald op de niet-verzekerden. Vandaag betalen 29.000 personen het Fonds terug. De meest voorkomende straf voor niet-verzekering is een geldboete die varieert van 600 euro tot 6000 euro en die kan gepaard gaan met een gevangenisstraf van 8 dagen tot 6 maanden. “94% van de Belgen wenst meer controle op de niet-verzekering. Mijn actieplan is een antwoord op een belangrijke bekommernis van de Belgen”, zegt Wathelet.
Naar schatting 80.000 tot 100.000 motorvoertuigen in België (1 tot 1,5% van het totaal) rijden onverzekerd rond. Het Gemeenschappelijk Waarborgfonds betaalt jaarlijks 20 miljoen euro uit voor de vergoeding van slachtoffers van een ongeval dat begaan is door iemand die niet verzekerd is. 15% van dit bedrag wordt verhaald op de niet-verzekerden. Vandaag betalen 29.000 personen het Fonds terug. De meest voorkomende straf voor niet-verzekering is een geldboete die varieert van 600 euro tot 6000 euro en die kan gepaard gaan met een gevangenisstraf van 8 dagen tot 6 maanden. “94% van de Belgen wenst meer controle op de niet-verzekering. Mijn actieplan is een antwoord op een belangrijke bekommernis van de Belgen”, zegt Wathelet.
Volgens de staatssecretaris zal de gegevensverzameling en -uitwisseling over niet-verzekering worden versneld en verfijnd “zodat een grotere kans bestaat dat wie door het Gemeenschappelijk Motorwaarborgfonds wordt aangeschreven, daadwerkelijk een persoon is zonder autoverzekering”. Via een nieuwe procedure zal de lijst van vermoedelijk niet-verzekerde voertuigen vlotter toegankelijk worden voor de politiediensten en het douanepersoneel. “Nummerplaatlezers worden ter beschikking gesteld van politie en douane. Een geactualiseerde omzendbrief zal de politiediensten inlichten over de opsporing van de niet-verzekering en over de vervolgingsprocedure”, aldus Wathelet.
Controle bij keuring
Hij kondigt ook aan dat de aanwezigheid van een geldige groene kaart gecontroleerd zal worden bij de technische keuring. Bij schorsing van een autopolis zal het Motorwaarborgfonds bovendien alle diensten inlichten die bevoegd zijn voor het vaststellen van het misdrijf ‘niet-verzekering’, dus ook de politie. Door de inschrijvingsplicht voor bromfietsen die er zit aan te komen, zal het Fonds ook de verzekering van die motorrijtuigen kunnen controleren.
Wielklem en administratieve sanctie
Een ander wapen dat Wathelet wil inzetten in de strijd tegen de niet-verzekering, zijn wielklemmen. “De klem zal er pas afgehaald worden wanneer de persoon aangetoond zal hebben een einde te hebben gesteld aan de vastgestelde inbreuk.” Hij voorziet ook een administratieve sanctie voor wie door het Motorwaarborgfonds werd aangeschreven omwille van een niet-verzekering en vervolgens door de politie werd verzocht het bewijs te leveren, maar daar niet op ingaat binnen één maand.
Niet-gekeurde voertuigen
Bij de technische keuring blijkt dat 17% van de voertuigen te laat aangeboden wordt. 14% van de voertuigen op de openbare weg had vorig jaar geen geldig keuringsbewijs, in vergelijking met 12% in 2011 en 9% in 2010. Net zoals voor het opsporen van niet-verzekerde voertuigen zal het mogelijk worden om nummerplaatlezers in te zetten voor niet-gekeurde voertuigen. Ook zal de douane bevoegd worden om controles uit te voeren. Een voertuig dat werd ingeschreven, maar niet voldoet aan de keuringsplicht, zal ook strafbaar worden gesteld als het zich niet op de openbare weg bevindt. Wathelet: “Strengere sancties zijn noodzakelijk, namelijk boetes bovenop de bestaande toeslag voor laattijdige keuring en de reeds bestaande verplichting om het voertuig onmiddellijk te laten keuren.”