VERKEER : BOB-CAMPAGNES
Gedronken
of niet, 45 procent rijdt toch.
De BOB-controles zijn
volop bezig, de campagne hamert erop dat drinken en rijden niet samengaan. En
toch zegt bijna de helft van de Belgen dat ze weleens achter het stuur
kruipen met een glas te veel op.
De politiekorpsen in ons
land mikken op 250.000 alcoholcontroles tijdens deze BOB-campagne, een pak meer
nog dan de 200.000 van vorig jaar. En nog meer dan vorig jaar
herhalen alle experten dezelfde mantra: drinken en rijden gaan niet samen. Go for
zero , ook qua promille. Veel effect lijken de campagnes niet te hebben:
maar liefst 45,6 procent van de Belgen geeft toe weleens achter het stuur
te kruipen terwijl ze denken dat ze te veel hebben gedronken.
Omdat het niet ver is, of
omdat ze er wel tegen kunnen: altijd zijn er wel excuses. ‘Het is
verontrustend, zeker omdat het in de enquête gaat over hoe ze hun alcoholgebruik zelf
inschatten', zegt Danny Smagghe van mobiliteitsorganisatie
Touring, die de enquête uitvoerde bij duizend bestuurders. ‘Dat wil niet
noodzakelijk zeggen dat ze ook echt boven de wettelijke limiet zitten,
maar het wijst er wel op dat we nog altijd de grenzen opzoeken. En dat terwijl
uit onderzoek blijkt dat zelfs het minste alcoholgebruik je reactievermogen al
aantast.'
Hogere boetes.
Hogere boetes.
Op 1 januari verhogen de boetes voor drinken en
rijden: professionele chauffeurs worden al beboet vanaf 0,2 promille, alle
anderen moeten 170 in plaats van 150 euro ophoesten als ze eer dan 0,5
promille alcohol in hun bloed hebben.
Maar volgens Touring is dat niet de
beste oplossing. ‘De enquête wijst duidelijk uit dat het
drinkgedrag van chauffeurs
samenhangt met de pakkans: amper 3,5 procent is er al eens voor beboet.
Pas als ze het gevoel hebben dat ze tegen de lamp kunnen lopen, zullen
bestuurders minder geneigd zijn om risico's te nemen.'
En al geven de Belgen grif
toe dat ze het zelf weleens doen, toch zijn ze streng over de combinatie
tussen rijden en alcohol: 69 procent van de mensen vindt rijden onder invloed
een zware inbreuk. ‘Het zijn wellicht vooral de bestuurders boven de 40 jaar
die denken dat ze het nog wel kunnen, de jonge generatie gaat strikter om
met alcohol', zegt Smagghe nog. De BOBcampagne duurt nog tot half januari
en richt zich na Nieuwjaar vooral op bedrijfsrecepties. Bron:
HET NIEUWSBLAD