Echt of namaak? Waar moeten we op letten?
Het is voor ons als consument niet altijd gemakkelijk om te achterhalen of een product dat we graag zouden kopen, nu echt of namaak is. Gelukkig bestaan er wel een aantal “trucjes” die ons daarbij kunnen helpen. Hier volgen enkele aandachtspunten.
Het is voor ons als consument niet altijd gemakkelijk om te achterhalen of een product dat we graag zouden kopen, nu echt of namaak is. Gelukkig bestaan er wel een aantal “trucjes” die ons daarbij kunnen helpen. Hier volgen enkele aandachtspunten.
Een abnormaal lage prijs
De prijs is meestal de opvallendste aanwijzing. Doordat de namaakproducent geen belastingen betaalt en geen onderzoekskosten heeft, kan hij zijn producten tegen een veel lagere prijs aanbieden dan de concurrentie. Als de prijs van een product u dus abnormaal laag lijkt, wees dan op uw hoede. Maar dit criterium gaat niet altijd op: namaakproducten worden namelijk ook wel verkocht voor dezelfde prijs als het originele product ...
Een inferieure kwaliteit
De kwaliteit van een namaakproduct is doorgaans veel minder dan van het origineel. Aarzel dus niet om een product dat u op het oog hebt, eerst goed te bekijken. Let daarbij bijvoorbeeld op het materiaal, de naden, de verf of de afwerking. Ook de verpakking kan fouten bevatten die wijzen op namaak: misvormde lijnen, een vage opdruk, een foute kleurencombinatie ... Het komt verder vaak voor dat er spellingfouten op staan. Kijk tot slot ook naar het etiket, de gebruiksaanwijzing en eventuele opdrukken op het artikel zelf.
Een ongewoon verkooppunt
Let extra op bij verkoopmethoden die u niet alle garanties bieden: de snelverkoop van artikelen, op een ongewone plaats, via een parallel netwerk enz.
Geen garantie
Bij aankoop van een origineel product is er altijd een dienst naverkoop en/of krijgt u een garantiebewijs en soms ook een echtheidscertificaat. Wat die echtheidscertificaten betreft, informeert u zich het best eerst bij de houder van het recht. Wanneer deze geen echtheidscertificaten uitgeeft voor zijn producten (zoals o.a. het geval is bij Vuitton, Chanel en Dior), dan is een dergelijk document juist een teken dat het om namaak gaat!
Verkoopsargumenten
Het is risicovol om enkel af te gaan op de argumenten van de verkoper. Die kan bijvoorbeeld beweren dat een bepaald product zo sterk is afgeprijsd wegens overproductie of kleine fabricagefoutjes, of dat het om outlet gaat. Houd er ook rekening mee dat verkopers van namaak vaak foto’s uithangen van de originele producten om u te misleiden. Bovendien vernietigen bepaalde grote merken hun niet-verkochte artikelen aan het einde van het jaar: deze kunnen dus nooit in het outletcircuit terechtkomen.
Als de verkoper u bevestigt dat de producten volkomen legaal zijn vervaardigd in een bepaald land, betekent dat overigens nog niet dat het originele producten zijn die legaal werden ingevoerd. U kunt dit soort gegevens altijd checken op de site van de fabrikant.