Sommige mensen ontvingen recent de volgende mail :
"Geachte klant KBC,
Account Verificatie, Sinds Vrijdag 17 januari 2014 werken wij met een nieuw
beveiligings systeem. Dit nieuwe systeem zorgt ervoor dat er geen misbruik kan
worden gemaakt van uw rekening door bijvoorbeeld kwaadwillende software of een
virus dat zich op uw computer heeft geinstalleerd. Om ervoor te zorgen dat ook
uw rekening wordt beveiligd door ons nieuw systeem,verzoeken wij u hieronder
eenmalig de hyperlink te volgen om vervolgens uw gegevens te verifieren. Zodra
u dit heeft gedaan, zal er door een van onze medewerkers contact met u worden
opgenomen om het gehele proces te voltooien en uw rekening te beveiligen (KLIK
HIER OM UW ACCOUNT BIJWERKEN)
Warandeberg 2, 1000 Brussels Belgium. "
Wat doen met phishing mails?
U kan die best gewoon deleten en verder niet meer naar omzien.
Of u kan ze natuurlijk ook doorsturen naar uw bank zodat die op de hoogte is van de praktijken en ze eventueel een bericht kan plaatsen op haar website om andere klanten te waarschuwen.
Een aantal vuistregels qua veilig online internetbankieren:
Een bank zal nooit e-mails versturen waarin de vraag staat om in te loggen of gegevens in te voeren. Dit is al een eerste belangrijk aspect. Als je een dergelijke mail krijgt dan is die nooit van jouw bank!
Als iemand belt om iets te testen dan is dit ook niet de bank. Banken bellen geen klanten om zaken te testen, daarvoor hebben ze wel eigen systemen.
De afzender van het bericht zal komen van een domeinnaam dat gelijkt op de naam van de bank maar nooit identiek. bvb : www.bank-kbc.com is niet hetzelfde als www.kbc.be, www.ing-bank.net is niet hetzelfde als www.ing.be.