De term boorddocumenten verzamelt een aantal officiële documenten zoals het inschrijvingsbewijs (of kentekenbewijs), verzekeringsbewijs, keuringsattest en gelijkvormigheidsattest. De boorddocumenten van het voertuig dat je bestuurt, moeten steeds aanwezig zijn in het voertuig. Veel bestuurders houden enkel de kopieën van hun boorddocumenten bij. Ze willen zo voorkomen dat de originele documenten zouden gestolen worden. Dit is echter niet reglementair. Kopieën van akten kunnen nooit rechtsgeldig zijn en verhinderen een degelijke controle door de bevoegde instanties. Daarom moet je dus steeds de originele boorddocumenten in jouw voertuig bijhebben.
Dit geldt trouwens ook voor je identiteitskaart en rijbewijs.
Uitzondering: Verhuurbedrijven die officieel voertuigen verhuren, kunnen van de Dienst Inschrijvingen Voertuigen te Brussel een bijzonder afschrift, dat het originele inschrijvingsbewijs vervangt, bekomen. Deze uitzonderingsregel geldt enkel voor het inschrijvingsbewijs.
1. Rijbewijs.
Artikel 21 van de wet van 16 maart 1968 betreffende de politie over het wegverkeer: « Niemand mag op de openbare weg een motorvoertuig besturen, tenzij hij houder is van, en tevens bij zich heeft, een rijbewijs …
2. Verzekeringscertificaat
Artikel 23 van de wet van 21 november 1989 betreffende de verplichte aansprakelijkheidsverzekering betreffende motorvoertuigen. De groene verzekeringskaart MOET aan boord van het voertuig aanwezig zijn.
3. Keuringsbewijs
Artikel 24 van het koninklijk besluit van 15 maart 1968 houdende algemeen reglement op de technische eisen waaraan de auto's, hun aanhangwagens, hun onderdelen en hun veiligheidstoebehoren moeten voldoen.
Geen enkel volgens dit besluit aan de autokeuring onderworpen voertuig mag zich op de openbare weg bevinden, tenzij het voorzien is van een geldig keuringsbewijs, het overeenkomstig keuringsvignet . Dit bewijs werd aan de aanvrager toegestaan voor zover dat het voertuig voldoet aan de wettelijke technische reglementering vastgelegd door Bestuur van het Wegverkeer en Infrastructuur.
4. Gelijkvormigheidsattest
Het gaat om een document dat door het koninklijk besluit van 15 maart 1968 verplicht is en uitgegeven werd door de merkinvoerder dat bewijst dat het voertuig in overeenstemming met het technische reglement op het Belgisch grondgebied. Het gelijkvormigheidsattest draagt een enig goedkeuringsnummer: het nummer van P.V.G. (proces-verbaal van goedkeuring) uitgegeven door het Ministerie van Verkeerswezen en door de constructeur voor iedere type voertuig afgegeven.
5. Kentekenbewijs.
Ministerieel besluit van 23 juli 2001. Het kentekenbewijs is een officieel document uitgegeven door het Ministerie van Verkeer en Infrastructuur via de D.I.V. Sinds 1 september 2013 is het nieuwe kentekenbewijs (CIM) uit twee delen samengesteld. Ieder deel wordt uitzonderlijk bewaard: één deel « voertuig » en één deel « huis ». In geval van verlies/diefstal van een enkel luik van de CIM, moet men bij de politie aangifte doen. Deze zal het volledige document seinen: de twee delen van het kentekenbewijs die hetzelfde veiligheidsnummer dragen. Zodoende is het tweede gedeelte ook geseind door de aangifte.
De persoon zal nadien een aanvraag van duplicaat bij de DIV moeten indienen en het « resterende »
stuk bij de aangifte aan de politie bijvoegen.
6. Algemeen
Tijdens een verkeerscontrole moet betrokkene noodzakelijkerwijs de originele documenten voorleggen. Enkel deze gelden als bewijs dat het voertuig in orde is, wat NOOIT het geval is met een kopie.
Bij gebrek kan een proces-verbaal opgesteld worden en het voertuig kan, zo nodig, geïmmobiliseerd worden om de originele documenten aan de politiedienst die de controle uitvoert te vertonen.