Pagina's

maandag 7 januari 2013

Oplichting via telefoon, mail, ....

Op maandag, 31 december 2012 werd een man uit Laarne opgebeld met een geblokkeerd nummer. Een vrouw met een Nederlands accent stelde zich voor als een medewerker van Belfius.

Ze deelde mee aan de man "dat het internetbankieren beter beveiligd moest worden". Daarop vroeg zij enige info inzake zijn gebruik van het internetbankieren. Tevens werd aan benadeelde gevraagd om zijn bankkaart en kaartlezer te nemen en de handelingen uit te voeren die zij zou vragen. Dit alles met de bedoeling om de beveiliging te verbeteren. Na twee "mislukte handelingen" vroeg zij om nog een derde keer te proberen. Na de uitgevoerde handelingen moest benadeelde vaststellen dat er duizenden euro's van zijn bankrekening verdwenen waren. De man heeft dan zijn bank Belfius in kennis gesteld om de transacties nog te laten blokkeren, doch de transactie was reeds uitgevoerd en dus niet terug te draaien.

Wij hebben reeds verscheidene malen gewaarschuwd om geen privé gegevens te verstrekken via mail of telefoon aan zogenaamde medewerkers van een bank.

Het item is ook al aan bod gekomen op nationale TV, radio en in de grootste kranten. Toch zijn er nog altijd mensen die zich laten ringeloren en daar rekent de bende op. De Federale Politie is reeds geruime tijd bezig met een onderzoek.

Opgepast...u kan ook mails of telefoons krijgen van Bank van de Post, ING of andere instellingen.