Pagina's

zaterdag 4 oktober 2014

Uw gesprekspartner wordt agressief: hoe reageert u?

Een ontevreden klant, een labiele patiënt, een opvliegende chauffeur, een agressieve klager ... ze komen dagelijks voor in het verkeer, in handelszaken, bij het OCMW, enz. Een conflict kunt u beheersen, beëindigen en zelfs voorkomen. Een paar tips om die agressiviteit te behe(e)r(s)en zonder zelf in de val te trappen en agressief te reageren.
Signalen herkennen

Verbaal:
Uw gesprekspartner lijkt afgeleid, wijdt erg uit of begint zonder aanleiding een verwarde indruk te maken. Hij begint u persoonlijk te verwijten en u kwade bedoelingen toe te dichten. Hij overdrijft bepaalde feiten of begint te provoceren.

Paraverbaal: Hij begint luider te praten of de toon wordt strenger. Het gesprek wordt nerveuzer: hij praat te snel of te afgemeten.

Fysiek: Hij raakt opgewonden, vertoont tics, zijn ademhaling versnelt of wordt hijgend ... hij neemt een defensieve houding aan: gekruiste armen, gezwollen bovenlichaam, hij wijst u aan met de vinger, enz. De gezichtsuitdrukking verstrakt (gefronste wenkbrauwen, starende blik enz.).

Juist reageren

Blijf kalm en neem een aandachtige houding aan tegenover uw gesprekspartner.

Vermijd elke vorm van provocatie: geen fysiek contact, sarcasme of ironische glimlach.

Laat uw gesprekspartner volledig uitspreken, zich uitleven of zich verbaal vermoeien.

Bewaar een veilige afstand
(ongeveer 1m) tussen uzelf en hem. Zo voelt hij zich niet bedreigd en blijft u tegelijkertijd buiten reikwijdte.

Blijf empathie en begrip tonen voor zijn situatie.

Druk uw overtuiging klaar en duidelijk uit en geef niet toe aan de eisen van de agressor.

Blijf wel positief: vermijd autoritaire uitdrukkingen en probeer hem tot samenwerking te bewegen.

Concentreer u op het conflict en niet op uw gesprekspartner: val hem niet aan, maar maak hem attent op het feit dat zijn gedrag een probleem is.

Houd rekening met een mogelijke plotse gewelddadige reactie: maak u klaar om weg te springen of om een hindernis (zoals een stoel) tussen u beiden te brengen. Verwijder indien mogelijk gevaarlijke voorwerpen, vraag aan collega’s om even weg te gaan, etc.

En nadien?


Ventileer uw stress, probeer te kalmeren.

Praat erover met vrienden en collega’s. Verdring de emoties niet.

Neem indien nodig contact op met een professionele hulpverlener als u de spanningen niet alleen kan verwerken.