Pagina's

dinsdag 31 december 2013

Een taxirit: de prijsbepaling is strikt gereglementeerd!

De exploitatie van een taxidienst is duidelijk vastgelegd in de wetgeving. De bedoeling daarvan is uitbuiting door de chauffeurs van hun cliënteel te voorkomen. Eén van de mogelijke misbruiken is dat de chauffeur aan het einde van de rit een veel te hoog bedrag aanrekent. Gelukkig heeft de wetgever ook hiervoor strikte regels voorzien.

 
Welke prijs mag een taxichauffeur vragen?
De uiteindelijke prijs hangt van een aantal vaste parameters af: het aantal afgelegde kilometers, de wachttijd (bv. om rekening te houden met de stoplichten), een vaste prijs (eerste aanslag) voor het vervoer van de passagier(s) en een supplement als het om een nachtelijke rit gaat. Bovendien kan een taxichauffeur die een enkele rit verzorgt en met een leeg voertuig terugkeert, een hoger tarief aanrekenen.

De taxidiensten vallen voor een groot deel onder de bevoegdheid van de steden en gemeenten. Zij reiken de vergunningen uit en leggen de tarieven vast. Deze prijzen zijn steeds inclusief btw, service en fooi. Als er geen gemeentelijk reglement is voor de tarieven, dan stelt het college de tarieven vast op voorstel van de exploitant. De tarieven moeten in elk voertuig zichtbaar aangeduid zijn op de taxikaarten (binnenkant achterruit en rugleuning voorste passagierszetel of dashboard).

Tijdens de taxirit wordt het te betalen bedrag constant aangegeven door een taximeter die in het voertuig hangt. Dit apparaat, dat moet voldoen aan de wettelijke metrologische voorschriften, berekent automatisch de verschillende parameters in het totaalbedrag. De prijs die de taxichauffeur vraagt op het einde van de rit mag in geen geval hoger zijn de prijs die op de taximeter kan worden afgelezen.

In geval van betwisting ...

Om de klanten toe te laten de berekende prijs op de taximeter gemakkelijk te kunnen aflezen, moeten de cijfers duidelijk zichtbaar zijn voor de passagiers. Zodra dat nodig is, wordt de wijzerplaat ook verlicht.
In geval van onenigheid tussen de chauffeur en de klant, kan deze laatste zich richten tot de politie van de vergunningverlenende gemeente. De gegevens hiervan staan vermeld op het vervoerbewijs onder “klachten”.