Pagina's

vrijdag 16 januari 2015

Laat je zien op de fiets!

Herfst en winter staan in BelgiĆ« gelijk aan donkere dagen, met vaak grillig regenachtig weer. Fietsers moeten beseffen dat een degelijke fietsverlichting dan absoluut geen overbodige luxe is. En toch vertrekken veel fietsers zonder of met slecht werkende verlichting op weg. Zo brengen ze zichzelf en anderen in gevaar. Een goede fietsverlichting en veilig verkeer gaan hand in hand. Cijfers over het aantal ongevallen als gevolg van slecht werkende fietsverlichting bestaan er niet. Steekproeven van de Fietsersbond brachten wel aan het licht dat nog behoorlijk wat fietsers zonder verlichting rondrijden op momenten en op plaatsen waar dat echt wel aangewezen is. Daarom blijft de Fietsersbond fietsers sensibiliseren om steeds goed verlicht de weg op te gaan.

Wat zegt de wet?

Verlichting

Elke fietser moet een wit of geel licht vooraan, en een rood licht achteraan hebben, tijdens het vallen van de avond en het aanbreken van de dag, en overdag als de zichtbaarheid minder dan 200 meter is. Je mag je lichten op de fiets of op je kledij of rugzak bevestigen. In Belgiƫ zijn knipperende lichten toegestaan. Het rode achterlicht moet 's nachts, bij helder weer, zichtbaar zijn van op een afstand van 100 meter minimum.

Reflectoren

Tijdens de nacht of bij een zichtbaarheid minder dan 200 meter moeten alle fietsen (ook mountainbikes, racefietsen, kinderfietsen, ligfietsen en vouwfietsen) uitgerust zijn met:
  • een witte reflector vooraan,
  • een rode reflector achteraan,
  • oranje pedaalreflectoren,
  • twee oranje reflectoren tussen de spaken van elk wiel, of een witte reflecterende strook op de banden.
Opgelet: gewone fietsen moeten ook overdag voorzien zijn van al deze reflectoren. De lichten en reflectoren moeten altijd duidelijk zichtbaar zijn, goed onderhouden zijn en goed werken.

Aangepast fietsgedrag in het donker

In het donker is het voor andere weggebruikers veel moeilijker om fietsers te zien. Zorg in het donker daarom voor voldoende reflectie: een regenjas met reflecterende strips, een reflecterend hesje of reflecterende accessoires aan armen of benen. Ook fietstassen zijn soms voorzien van reflecterende strips. Sta bovendien eens stil bij je fietsroute: de kortste weg is niet altijd de meest veilige weg. Kies, indien mogelijk, zo veel mogelijk voor autoluwe of autovrije wegen.

Anticipeer in het donker extra goed op onverwachte situaties.
  • Op een doorlopend fietspad: Let op voor rechts afslaand verkeer en verkeer dat van rechts komt. Als fietser heb je voorrang in deze situatie, maar neem deze niet zomaar. Pas je snelheid aan en maak altijd oogcontact met een chauffeur.
  • Op een tweerichtingsfietspad: Waar je als fietser extra op moet letten bij een tweerichtingsfietspad is dat automobilisten fietsers niet altijd uit beide richtingen verwachten! Pas je snelheid aan, kijk goed in beide richtingen of er verkeer aankomt en maak oogcontact met de chauffeur. Sta indien nodig je voorrang af. Let eveneens extra goed op met fietsende tegenliggers en vermijd een botsing tussen fietsers.
  • Op een oversteekplaats met lichten: Pas je snelheid aan voor je oversteekt, kijk over je schouder en maak oogcontact met verkeer dat rechts zal afslaan.
  • Is er geen fietspad? Neem als fietser een goed zichtbare plaats in op de rechterhelft van de weg. Ga niet uiterst rechts rijden, maar hou een afstand van ongeveer een meter. Zo ben je zichtbaar voor achteropkomend verkeer en heb je genoeg uitwijkmogelijkheden. Wanneer je een manoeuvre gaat uitvoeren (je haalt iemand in of je slaat links of rechts af) zorg er dan voor dat je iets vertraagt, achter je kijkt om te zien of de kust veilig is, je arm uitsteekt om een teken te geven aan andere weggebruikers.