"Dankzij ons “mobile office” systeem met laptops en printers in onze combi's kunnen we veel efficiënter en productiever werken", zegt Jürgen Geldhof, coördinator van de Afdeling Ondersteuning die samen met Marnic De Vuyst (cel ICT) en een externe partner het systeem implementeerde in de politiezone. "De politionele (én administratieve) toepassingen die wij op kantoor gebruiken werden nu ook mobiel toegankelijk gemaakt voor onze medewerkers op het terrein."
Jan De Sutter verduidelijkt : "Dankzij het nieuwe systeem wordt bespaard op werkuren en neemt ook de werkdruk af. Waar men vroeger elke verklaring moest opschrijven en dan op kantoor zijn nota’s overtypen kan men dit nu vanuit de combi doen. Geen dubbel werk meer dus. Door de winst op werkdruk en werkuren kunnen onze inspecteurs dus meer aanwezig zijn op het terrein."
Ook onze klanten (de bevolking) zullen het verschil merken. Tot voor kort kreeg men bij een tussenkomst immers een kopie van een proces-verbaal of verhoor via de post. Maar nu krijg je in de meeste gevallen de documenten meteen mee, omdat er in de combi ook geprint kan worden.
Bovendien is het via “mobile office” nu ook mogelijk om op het terrein allerlei informatie op te vragen. Vroeger moesten wij contact opnemen met de dispatching te Gent. Nu kunnen we die consultaties rechtstreeks zelf doen.
Momenteel zijn er drie interventiecombi's + de verkeerscombi uitgerust als mobiel kantoor.
Het “mobile office” systeem wordt op zondag 14 september uitgebreid voorgesteld tijdens de opendeurdag van de veiligheidsdiensten.