woensdag 22 januari 2014
Motorrijders en automobilisten, hou elkaar in het oog!
In het Kader van een vroegere campagne hebben het BIVV en het Motor Cycle Council (MCC) in de lente van 2012 hun krachten gebundeld met de leuze: “Heb oog voor mekaar”. Deze campagne was zowel voor motorrijders als voor automobilisten bedoeld. Het doel: een halt toeroepen aan het alsmaar stijgende aantal ongelukken met motors. Maar liefst 12% van het totale aantal doden en zwaargewonden in het verkeer zijn motorrijders, terwijl ze maar goed zijn voor 1% van het totale aantal afgelegde kilometers. Het risico op overlijden per afgelegde kilometer is 20 keer (!) hoger voor een motorrijder dan voor een automobilist. Dit alles maakt dat het zeker zin heeft om nog eens terug te komen op de feiten.
Seizoensgebonden gevaar
Bijna 80% van de motorongevallen gebeurt tussen april en oktober. April en juli zijn overigens de dodelijkste maanden. Wanneer het mooie weer begint in april, halen de motorrijders hun motor weer van stal na een lange winterslaap. De eerste ritjes zijn ongetwijfeld de gevaarlijkste omdat enkele automatismen niet meer zo automatisch blijken te zijn en omdat de motorrijders hun rijvaardigheid weer wat moeten ophalen. In juli worden er vooral (heel) lange trips gemaakt met de motor. Het risico op ongevallen is dan natuurlijk nog groter.
Gekende oorzaken
In 43% van de ongevallen is enkel de motorrijder in fout. Een goede opleiding en een defensieve rijstijl zijn zonder twijfel de belangrijkste punten voor motorrijders om op te focussen, om niet de controle te verliezen over hun voertuig.
Wanneer het ongeval echter plaatsvindt op een kruispunt is het in meer dan 40% van de gevallen omdat men geen voorrang verleent (bij 34,5% de fout van de automobilist en bij 6,1% die van de motorrijder). Een “klassiek” voorbeeld: een motorrijder nadert een kruispunt waar hij voorrang heeft. Een automobilist komt uit een dwarsstraat, schat de snelheid van het kleinere voertuig verkeerd in en snijdt de motorrijder de pas af. Als deze laatste er niet in slaagt op tijd uit te wijken of te remmen, is een ongeval onvermijdelijk...
Aandacht en zichtbaarheid
Bij ongevallen tussen een motor en een auto zegt de automobilist achteraf vaak dat hij de motorrijder niet (op tijd) had gezien of zijn snelheid had onderschat. Weggebruikers moeten dus altijd extra voorzichtig zijn ten opzichte van motorrijders, en motorrijders moeten beseffen dat ze niet altijd zichtbaar zijn voor de andere weggebruikers.
Om de automobilisten niet te verrassen – en om ongelukken te vermijden – is het heel belangrijk dat motorrijders niet vergeten dat ze een file mogen voorbijrijden aan maximaal 20 km per uur sneller dan de auto’s en dat, indien de file zelf aan meer dan 50 km per uur vooruitgaat, het niet meer toegelaten is om langs de rijen auto’s door te rijden!