Pagina's

dinsdag 28 januari 2014

Opgepast voor Microsoft-oplichters

cybercrimeAfgelopen week kregen honderden mensen in ons land een telefoontje van fraudeurs die zich uitgeven voor Microsoft-medewerkers. We kregen ook al verschillende meldingen binnen van Gentenaars die hiervan het slachtoffer zijn geworden.

De oplichters bellen iemand op met de smoes dat er problemen zijn met hun computer. Zo vragen ze bijvoorbeeld om Windows 8.1 terug te zetten naar Windows 8; of maken ze het slachtoffer wijs dat er een virus op de computer staat en bieden ze hun diensten aan. De oplichters proberen uiteindelijk het slachtoffer vertrouwelijke gegevens te ontfutselen en vragen te surfen naar een bepaalde website. Nadat de gedupeerde de bewuste website heeft bezocht, kunnen de oplichters van op afstand zichzelf toegang geven tot de computer van het slachtoffer. Daarna vragen ze het slachtoffer te betalen voor de bewezen diensten. Indien de gedupeerde niet wil betalen, dringen ze aan of blokkeren ze zelfs de computer.
Aangezien ze de kans kregen om kwaadaardige software op de computer van het slachtoffer te installeren, blijft deze onder controle van de oplichters, zelfs zonder dat het slachtoffer dit merkt. Zo kan de gedupeerde in de toekomst opnieuw slachtoffer worden van andere praktijken zoals spionage, oplichting of afpersing.

Wat te doen indien je wordt opgebeld?
Zowel Microsoft als de federale politie vragen de burgers met aandrang niet in te gaan op deze telefoontjes. “Informatie over beveiligingsincidenten of updates van beveiligingssoftware sturen we via e-mail naar abonnees van ons programma voor beveiligingsberichten. Onze helpdesk zal hiervoor nooit proactief naar eindgebruikers bellen en al zeker nooit persoonlijke gegevens vragen of gebruikers laten betalen. Doordat software steeds beter beveiligd is, hebben cybercriminelen minder succes om computers ongemerkt te infecteren met malware. Vandaar dat ze personen bellen om hun veiligheid prijs te geven of hen de slechte software te laten installeren”, reageert Philippe Rogge, General Manager van Microsoft België en Luxemburg.
De Federal Computer Crime Unit (FCCU) van de federale gerechtelijke politie raadt aan de telefoon gewoon in te haken en in geen geval de opgedragen opdrachten uit te voeren. Er wordt ook uitdrukkelijk gevraagd zeker geen gevoelige informatie te geven via telefoon (zoals gebruikersnamen, wachtwoorden of kredietkaart- of bankgegevens).

Wat te doen indien je computer al onder controle is geweest van de oplichters?
Indien je al toegang tot je computer hebt gegeven, koppel dan de computer onmiddellijk los van het internet en voer een volledige scan uit met een recente en up-to-date virusscanner en verwijder de ontdekte malware. Je kan indien nodig je computer ook opnieuw laten installeren. Wijzig zeker ook alle wachtwoorden, zowel van de computer als van alle internetaccounts (mailbox, Facebook, Twitter, ...). Wijzig ook de veiligheidsvragen die je krijgt wanneer je je wachtwoord van die accounts vergeet.

Wat te doen indien je schade hebt geleden?
Heb je naar aanleiding van dit type van oplichting schade geleden, dan kan je een klacht neerleggen voor hacking en sabotage van je computer bij je lokale politie. Verzamel alle gegevens die bewijs kunnen leveren van de feiten en van de geleden schade. Noteer alle gegevens die je van de oplichters kreeg, zoals telefoonnummers, namen en websiteadres en neem deze mee naar de politie.
Ook in andere landen zijn gelijkaardige gevallen gekend. Op deze pagina verzamelde Microsoft meer informatie en enkele tips:
http://www.microsoft.com/nl-be/security/online-privacy/msname.aspx