Pagina's

maandag 13 februari 2017

Let op voor internetfraude en valse mails


Een nieuwe (zoveelste) afgeleide vorm van phisingmail doet momenteel de ronde.

Dit keer wordt de klant zogezegd gewaarschuwd dat er periodiek een bedrag van zijn rekening zal overgeschreven worden (in het voorbeeld wordt de online winkelketen, Bol.com gebruikt). De oplichters vermoeden dat de geadresseerde zal denken dat het om één of andere vorm van oplichting gaat waardoor ze geneigd zullen zijn om inderdaad contact op te nemen met de zogezegde KBC-helpdesk… Vervolgens worden ze online of telefonisch netjes opgevangen en geven ze braaf hun inloggegevens waarna even later geld van hun rekeningen verdwijnt…. 

Phishing mails herkennen

Elke phishing email is anders, maar aan de volgende punten kun je phishing mail toch herkennen:
  • Zoals gezegd kunnen phishing mails goed geschreven zijn, maar vaak is het taalgebruik slecht of vreemd.
  • Je naam staat doorgaans niet in de aanhef. Meestal gebruiken de oplichters termen als Beste klant, geachte klant of beste meneer/mevrouw.
  • Vaak lijkt het mailadres op dat van een bank, maar klopt er net een lettertje niet.
  • Banken vragen nooit om persoonlijke gegevens of inloggegevens per mail. Wordt hier wel naar gevraagd, dan gaat het om phishing mail.
  • In phishing mail staat altijd een linkje naar een pagina om je in te loggen. Als je met je muis over deze link schuift, verschijnt er een klein blokje waarin je kunt zien naar welke website deze verwijst. Zo kun je zien dat de link niet klopt.