Pagina's

woensdag 1 juli 2015

Onderweg naar mijn vakantiebestemming vergeet ik alles.....

Iedere jaar nemen talrijke Belgen hun wagen om op zomervakantie te gaan. Deze vakantie uittocht is zeker niet zonder gevaar. We formuleren een aantal praktische adviezen en
regels die van kracht zijn in het buitenland om de rit in de meest verkeersveilige omstandigheden te laten verlopen.

Voorbereiding van het voertuig:

Vijf vitale elementen
De beste remedie om onaangename verrassingen te vermijden, is een grondig onderhoud van het voertuig vóór je vertrek. Er zijn vijf elementen die specifiek aandacht verdienen: de lichten, de remmen, de schokdempers, de ruitenwissers en vooral, de banden. Op de Franse autosnelwegen is één dodelijk ongeval op vijf tijdens de maanden juli en augustus te wijten aan een kapotte band wegens een te lage bandenspanning. Het is aangewezen om de bandendruk lichtjes te verhogen bij de heen- en terugrit naar uw vakantiebestemming, aangezien uw wagen dan zwaarder beladen is.

Bagage
Het basisprincipe: je plaatst de zwaarste voorwerpen op het laagste niveau, bij voorkeur dus op de vloer van de kofferbak in plaats van op het dak. Indien je toch voorwerpen op het dak moet transporteren, is het noodzakelijk om de lading stevig vast te maken.
Het is aangewezen om geen losse voorwerpen in de wagen te laten rondslingeren: in geval van een botsing, transformeren ze zich tot extreem gevaarlijke projectielen. Een simpele thermos (2 kg) op de achterbank wordt - in geval van een botsing bij een snelheid van 80 km/u - een massa van bijna 60 kg die zich voortbeweegt met een snelheid van 25 km/u. Indien de thermos een passagier raakt, is zijn/haar overlevingskans miniem.

Voorbereiding van de bestuurder

Vermoeidheid
Dé vijand van een vakantieganger achter het stuur is vermoeidheid. Tijdens de maanden juli en augustus speelt vermoeidheid bij één op drie ongevallen op autosnelwegen een hoofdrol. Het is dus een noodzaak om uitgerust te vertrekken en om een pauze in te lassen iedere twee uur. Ook tijdens de laatste kilometers is zo'n pauze belangrijk, er spelen zich namelijk vier keer meer ongevallen af tijdens de laatste honderd kilometers van de rit.
De meest verraderlijke tijdspannes zijn 's middags tussen 14 en 16 uur en 's ochtends tussen 2 en 6 uur. Het risico om in te dommelen is drie keer hoger om 16 uur dan om 10 uur. Bij vermoeidheid is het aangewezen om een powernap (korte slaappauze) in te lassen van maximaal 15 à 20 minuten.

Naleving van de wegcode
Veel automobilisten verkeren al in een vakantiestemming vanaf het moment dat ze achter het stuur kruipen. Toch is het belangrijk om de basisregels in acht te nemen: de gordel vasthechten (ook de slapende passagiers), de snelheidslimieten naleven (een overschrijding ervan levert immers quasi geen tijdswinst op), de veiligheidsafstand bewaren, en uiteraard, niet rijden onder invloed van alcohol.

Respect
Wanneer je vastzit in de file, is een zenuwinzinking nergens voor nodig. De bestuurders rondom jou zitten in hetzelfde schuitje, dus beschouw hen niet als je concurrent. Een goede voorbereiding van de reisweg, ook al gebruik je een navigatiesysteem, is de manier om extra stress te vermijden. Voorzie ook ontspanningsmogelijkheden voor kinderen.

Enkele specifieke regels die van toepassing zijn in het buitenland


  • In landen zoals Spanje of Portugal, behoort een reservebril tot de verplichte uitrusting, indien u als bestuurder een bril draagt.
  • In Spanje moet u twee gevarendriehoeken in de wagen hebben. In geval van een panne, moet u er één plaatsen 50 meter voor en één 50 meter achter de wagen.
  • In Oostenrijk betekent een knipperend groen verkeerslicht dat het weldra rood zal worden. Het oranje licht in combinatie met het rode licht betekent dat het weldra groen zal worden.
  • In de Verenigde Staten mag je over het algemeen door het rode licht rijden om rechtsaf te slaan op een kruispunt. Het verkeersbord "no turn on red" moet aanwezig zijn indien deze maatregel niet wordt toegelaten.
  • In Frankrijk behoort een gehomologeerde alcoholtester tot de verplichte uitrusting.
  • In Roemenië is het verboden om met een vuile wagen te rijden omdat deze stof – en modderdeeltjes mogelijke beschadigingen kunnen verbergen.
  • In Noorwegen is het verboden om te roken achter het stuur.