De lessenreeks maakt deel uit van het ‘drugspreventieproject’, kortweg DPP.
In maart en april trekken verschillende lesgevers van de politie naar de basisscholen binnen onze politiezone om er aan de leerlingen van het zesde leerjaar uitleg te geven over drugs en druggebruik.
Sommigen vinden het zesde leerjaar ‘te vroeg’ voor dergelijke lessen, maar de timing is uiterst geschikt als je bedenkt dat de leerlingen voor grote veranderingen staan. Zij gaan binnenkort naar de middelbare school, waar ze plots weer de jongste zullen zijn en bijgevolg ook de meest kwetsbare. Daarnaast staat ook de puberteit voor de deur. Tenslotte kunnen we niet omheen het feit dat de beginnende druggebruiker steeds jonger wordt.
De nadruk van de lessen ligt op de verschillende soorten illegale drugs, de effecten en de risico’s van gebruik. Door eerlijke informatie te geven, kunnen de leerlingen weloverwogen reageren en wordt aan de nieuwsgierigheid tegemoet gekomen.
De lessen zijn interactief met veel ruimte voor eigen inbreng en vragen.
Nadien wordt een wedstrijd georganiseerd waarbij alle leerlingen een tekening met slogan ontwerpen. De winnende tekening/slogan wordt op T-shirts gedrukt die uitgedeeld worden onder alle leerlingen.
Het gemotiveerde team lesgevers bestaat uit Inspecteurs Watté Katrien, Erpels Erik, Diependaele Andy, De Brouwer Tim, Danckaert Dirk en Meuleman Jelke.
Inspecteur Danckaert Dirk zet al sedert schooljaar 1996-1997 zijn schouders onder dit project, waardoor intussen meer dan 11.000 leerlingen zijn bereikt!
Ook de ouders worden in het verhaal betrokken. Zo worden, voorafgaand aan de lessen in de basisscholen, infoavonden voor de ouders georganiseerd. Hierbij wordt vooral aandacht besteed aan het herkennen van verschillende soorten drugs en signaalgedrag. Verder wordt de inhoud van de lessen DPP nader toegelicht. Ook PISAD is op deze infoavonden aanwezig.