Speed pedelecs – elektrische fietsen die trapondersteuning bieden tot 45km/u – hebben
voortaan een eigen plaats in de Wegcode. Vanaf 1 oktober 2016 is een
nummerplaat verplicht voor deze categorie ‘bromfietsen’. Bestuurders moeten een
helm dragen én over een rijbewijs beschikken.
Niet elke elektrische fiets is een fiets
Onze Wegcode brengt eindelijk duidelijkheid: een speed
pedelec is geen fiets, maar een bromfiets. Al gaat het niet om een bromfiets
van klasse B zoals initieel werd aangekondigd. Speed pedelecs vormen een aparte
categorie binnen de bromfietsen, naast de klassen A en B. Formeel omschreven
als ‘een tweewielig voertuig met pedalen, met uitsluiting van de gemotoriseerde
rijwielen, met een hulpaandrijving met als hoofddoel trapondersteuning waarvan
de aandrijfkracht wordt onderbroken bij een voertuigsnelheid van maximum 45km
per uur en met volgende kenmerken:
■ een cilinderinhoud van ten hoogste 50cm³ met
een netto-maximumvermogen van ten hoogste 4kW indien het een motor met
inwendige verbranding betreft, of
■ een nominaal continu maximumvermogen van ten
hoogste 4kW indien het een elektrische motor betreft’.
Bestuurders moeten dus de regels volgen die gelden voor bromfietsen. In
tegenstelling dus tot wie rijdt met een elektrische fiets tot 25km/u. Hier zijn
de regels voor fietsers van toepassing. Al introduceert de regering wel een
belangrijke nieuwigheid: vanaf 1 oktober geldt voor iedere elektrische fiets
een minimumleeftijd van 16 jaar.
Om verwarring te vermijden werden de regels voor speed pedelecs en andere
elektrische fietsen duidelijk van elkaar gescheiden. Elektrische fietsen tot 25km/u vallen voortaan
onder de categorie ‘gemotoriseerde rijwielen’.
Helmplicht
Bestuurders en passagiers van een speed pedelec moeten een helm dragen. Dat
moet echter geen bromfietshelm zijn. Ze mogen ook kiezen voor een fietshelm,
maar dan alleen een fietshelm die bescherming biedt aan de slapen en het
achterhoofd.
Nummerplaat
Speed pedelecs moeten worden uitgerust met een nummerplaat die begint met de
letter ‘P’. Ze zijn 100mm breed en 120 mm hoog. De boord is 5 mm breed.
Opschrift varieert naargelang het type plaat. Een nummerplaat brengt ook de
nodige verzekeringsplichten met zich mee.
Minister van Mobiliteit, François Bellot, zorgt voor de nodige aanpassingen in
het KB
inschrijving voertuigen.
Plaats op de weg
Aangezien speed pedelecs worden beschouwd als bromfietsen, zijn hier dezelfde
regels van toepassing. Dit betekent onder meer dat er op het fietspad wordt
gereden op plaatsen waar de snelheid beperkt is tot 50km/u of minder op
voorwaarde dat de andere weggebruikers die zich op het fietspad bevinden niet
in gevaar worden gebracht. Geldt een hogere snelheidsbeperking dan mogen
bestuurders van speed pedelecs op het fietspad rijden wanneer het aanwezig en
bruikbaar is.
Verkeersborden
De regering introduceert nieuwe verkeersborden om de plaats van speed
pedelec-bestuurders op de weg aan te geven. Er zijn 10 nieuwe onderborden: M11
tot en met M20.
Borden M11 en M12 kunnen bijvoorbeeld worden aangebracht in combinatie met het
verkeersbord C1 ‘Verboden richting voor iedere bestuurder’. Dit betekent dat
het verbod niet geldt voor fietsers, noch bestuurders van speed pedelecs.
Wanneer onderbord M14 wordt gebruikt in combinatie met verkeersbord D7
‘Verplicht fietspad’ betekent dit dan weer dat het fietspad verplicht moet
worden gevolgd door bestuurders van speed pedelecs.
Wanneer verkeersbord E9a dat het parkeren regelt, wordt gebruikt in combinatie
met onderbord M19 wil dit zeggen dat het parkeren is voorbehouden voor speed
pedelecs.
Naast de nieuwe reeks onderborden, worden een aantal bestaande verkeersborden
aangepast. Onder meer de verkeersborden F99a, F101a, F99c en F101c worden aangepast.
F99a doelt nu op een weg of deel van de openbare weg voorbehouden voor het
verkeer van voetgangers, fietsers, ruiters en bestuurders van speed pedelecs.
F101a geeft het einde van die weg of dat deel van de openbare weg aan. Ook op
dit bord staat voortaan een afbeelding van een speed pedelec. Ook borden F99c
en F101c werden op die manier aangepast en hebben voortaan betrekking op een
weg voorbehouden voor landbouwvoertuigen, voetgangers, fietsers, ruiters en
bestuurders van speed pedelecs.
Rijbewijs
Bestuurders van een speed pedelec moeten tot
slot beschikken over een rijbewijs. De regering voegt speed pedelecs in het RijbewijsKB toe aan de categorie bromfiets.
Voor de definiëring verwijst het KB naar de Europese voertuigindeling van Verordening
168/2013. Die verordening introduceert
geharmoniseerde voorschriften voor de goedkeuring van en het markttoezicht op
twee-of driewielige voertuigen en vierwielers. Volgens de verordening behoren
speed pedelecs tot categorie L1e-B ‘bromfiets op 2 wielen’, net als
traditionele bromfietsen.